Recensie: Ex Machina | UltraViolet (VOD)

Ex Machina speelt zich af in de nabije toekomst. Een begaafde miljardair – die zijn geld verdient met een populaire zoekmachine – laat een jonge programmeur afreizen naar zijn afgelegen imperium in de bergen. Hij komt per helikopter aan en moet het laatste stuk langs de rivier lopen. Een echte villa ziet hij niet, maar er is wel een entree tot een grotendeels ondergronds verblijf. De technologische beveiliging is zwaar en aan luxe is geen gebrek. Maar waarom krijgt de jongeman eigenlijk een 7-daags verblijf aangeboden? Om deel te nemen aan een experiment waarbij kunstmatige intelligentie zal worden getest dat is gehuisvest in een levensecht lichaam van een aantrekkelijke vrouwelijke robot. Maar spoedig ontstaat er een situatie van wantrouwen en dat is het begin van een bijzondere driehoeksverhouding.

Deze film stond al een tijdje op mijn lijstje om eens te bekijken. En dat had ik veel eerder moeten doen! Hoewel de film ergens heel timide en traag is, zijn er anderzijds zoveel wendingen en spannende ontwikkelingen, dat ik van begin tot eind op het puntje van mijn stoel heb gezeten. Ex Machina steekt erg sterk in elkaar en laat een psychologische strijd op hoog niveau zien. Bovendien was het slot verassend. Veel personages kent de film niet, maar Domhall Gleason, Oscar Isaac, Alicia Vikander en Sonoya Mizuho zetten allen overtuigende rollen neer, waardoor Ex Machina meer dan geslaagd is. Om nog niet eens te spreken van de Oscar winnende visuele effecten. Zeker gaan zien! 9/10

Beoordeling van de UltraViolet (VOD) presentatie
Bij steeds meer Blu-ray uitgaven wordt ook een ‘Digital HD’ versie van de film meegeleverd. In het geval van Ex Machina is dat een UltraViolet code. Op mijn iPad heb ik deze verzilverd via de Flixster app. De film kan in SD en HD worden bekeken en met optionele Nederlandse ondertitels. Op een iPad met Retina-scherm ziet de HD-presentatie er prachtig uit. Alleen is het geluid van een iPad alles behalve bijzonder, waartoe ik mijn kwalitatieve Philips CitiScape hoofdtelefoon heb aangesloten voor een bevredigende Stereo-weergave. De ondertitels hebben af en toe last van een onnodige spatie in een woord, maar bieden een goede vertaling.

Niels van Eijkelenburg, 12 augustus 2016