Recensie: Rogue One – A Star Wars Story (IMAX 3D) | Bioscoop

Wat als je vader, Galen Erso (Mads Mikkelsen), de architect is van de Death Star? En wat als jij, Jyn Erso (Felicity Jones), op een missie wordt gestuurd om de tekeningen van de Death Star te stelen?! Dat is in twee zinnen Star Wars: Rogue One. Met een opvallend begin. Er mist iets, maar dat moet je zelf maar gaan zien.

Het verhaal is netjes uitgevoerd. Veel herkenbare momenten, personen en natuurlijk objecten. Er lijkt veel aandacht te zijn besteed aan het kloppend krijgen van tijdslijnen. Ik blijf het sterk vinden dat – zelfs als heb je de andere delen niet hebt gezien – je gewoon een goede film kijkt. Als je als Star Wars fan gaat, zal het je wel opvallen dat het wéér een Star Wars film is. Weinig vernieuwing, maar wel vertrouwde kwaliteit. Zoals ik ook bij Star Wars: The Force Awakens opmerkte, zijn de planeten weer origineel en mooi uitgewerkt. Het acteerwerk is heel goed. Grote namen als Forest Whitaker (Saw Gerrera) en James Earl Jones (stem van Darth Vader), maar ook relatief onbekende als Felicity Jones en Diego Luna (Cassian Andor) zetten goede karakters neer. En gelukkig is er een gezonde dosis humor aanwezig met onder andere Alan Tudyk (stem K-2SO). De film is – zoals je mag verwachten in (Pathé Arena met) IMAX – adembenemend mooi. Haarscherp, groots en prachtige kleuren. Het 3D aspect van de film is erg goed uitgevoerd. Sinds Avatar heb ik niet meer met zoveel plezier naar een 3D film gekeken. Naast uitstekend beeld is ook het geluid van hoge kwaliteit. De muziek is herkenbaar, maar toch anders en dat maakt het kenmerkend voor deze film. 8/10

Harm Jan Berendsen, 13 december 2016