Recensie: Secret In Their Eyes | Blu-ray

Secret In Their Eyes | Blu-ray

In Secret In Their Eyes ontmoeten we politiespeurneuzen Ray Kasten (Chiwetel Eljiofor) en Jess Cooper (Julia Roberts). Ze houden potentieel verdachte activiteiten bij een moskee in de gaten, maar worden op een dag plotseling weggeroepen voor de moord op een jong meisje. Eenmaal aangekomen op de plaats delict, vlakbij de moskee, ontdekt Ray dat het de dochter van Jess is. Niet alleen Jess, maar het hele team is er kapot van en valt uiteen. Zo’n 13 jaar later keert Ray terug naar kantoor met de boodschap dat hij een hint heeft gevonden over de moord. Hij blijkt jarenlang zijn vrije tijd in eigen onderzoek te hebben gestoken. De zaak wordt opnieuw geopend en krijgt een hectisch en emotioneel verloop.

Eigenlijk had ik voor deze Blu-ray release nog nooit van Secret In Their Eyes gehoord. Redelijk blanco startte ik de disc en al snel zat ik geboeid in het aangrijpende verhaal. De film is een ronduit aangename misdaad thriller met sterke hoofdpersonages die de film dragen. Julia Roberts is zeer overtuigend in haar rol als gebroken moeder. Je kan het verdriet van haar enorme verlies gewoon van haar gezicht aflezen. Chiwetel Ejiofor is de man die de zaak niet los kan laten en er zijn complete leven aan wijdt. Hij is vastberaden de dader te vinden, waarbij zich sterk door persoonlijke emoties laat drijven. En dan is er nog Nicole Kidman. In eerste instantie misschien vooral de aantrekkelijke en succesvolle carrière dame, maar naar mate het verhaal zich verder ontwikkelde, vond ik haar enkel sterker en sympathieker worden. Joe Cole is minder sympathiek, maar wel een hele goede en mysterieuze bad guy. Al met al heb ik vol spanning alle gebeurtenissen gevolgd van deze grimmige moordzaak met een sterk slot. 8/10

De Blu-ray uitgave van Universal presenteert de film in diens originele 2.40:1 beeldverhouding en vanzelfsprekend in 1080p Full HD. Over het algemeen ziet het beeld er prachtig uit, met een mooie mate van scherpte en detail. De kleuren zijn warm van tint en het zwartniveau is diep en solide. Wel kampen diverse passages met enige filmgrain (grove korrels in de achtergronden). De Engelstalige soundtrack is beschikbaar in DTS-HD Master Audio 5.1. Dit is geen film vol achtervolgingen en schietpartijen, waardoor de impact beperkt blijft. Desalniettemin zijn de dialogen goed te verstaan en klinken deze helder. De surroundkanalen voegen vooral waarde toe met omgevingsgeluiden, waardoor een realistisch gevoel ontstaat. De schijf is tot slot voorzien van enkele inhoudelijk interssante bonusmaterialen; Julia Roberts Discusses Her Most Challenging Role, Adapting The Story For Today’s World, en een Feature Commentary Track van de regisseur/schrijver en producent. Overigens is er ook een code in de hoes te vinden om de film op tablets en smart phones te kunnen bekijken via Digital HD Ultraviolet, zowel in SD als HD.

Niels van Eijkelenburg, 10 augustus 2016