Recensie: Steve Jobs | Blu-ray

Recensie: Steve Jobs | Blu-ray

“Steve Jobs” is een verfilming van zijn hectische leven tussen 1984 en 1998. In deze periode werden een drietal belangrijke producten gelanceerd; de Apple 2, NeXT en de iMac. We volgen Jobs – vertolkt door Michael Fassbender – in zijn enorme passie voor en strijd om technologische vooruitgang. De digitale revolutie moet verder en dat kan hem niet snel genoeg gaan. En hoewel de visionair man vol zelfvertrouwen op het podium staat tijdens de beroemde introductie-keynotes, is zijn wereld achter de schermen alles behalve glorieus. Hij verliest zijn familie uit het oog en botst met menig zakenpartner en werknemer.

We maken in deze film ondermeer kennis met zijn rechterhand Joanna Hoffman (Kate Winslet), dochter Lisa (Makenzie Moss, Ripley Sobo, Perla Haney-Jardine) van wie hij het vaderschap lang heeft ontkend, ingenieur Steve Wozniak (Seth Rogen) met wie hij Apple lanceerde, directeur John Sculley (Jeff Daniels) en Macintosh systeem software ontwikkelaar Andy Hertzfeld (Michael Stuhlbarg).

Recensie: Steve Jobs | Blu-ray

“Steve Jobs” is een film van regisseur Danny Boyle. Hij vertelt met dit verhaal eigenlijk maar een deel van de rijke Apple-historie en slechts een fractie van het leven van Jobs. Bovendien ligt de focus niet zozeer op zijn persoonlijke achtergrond of op de producten van Apple, maar vooral op de visie van de man, het politieke spel achter de schermen, en het persoonlijke drama dat daar uit voort vloeit. Al met al worden we een paar leuke weetjes rijker en krijgen we meer gevoel bij de complexe man die Apple groot maakte, ondanks dat niet alles geheel zal kloppen met werkelijkheid. Tot slot is Michael Fassbender een overtuigende Steve Jobs en levert Kate Winslet een sterke vertolking van Joanna Hoffman. Beide kregen dan ook terecht een Oscar nominatie voor hun rollen. 8/10

Recensie: Steve Jobs | Blu-ray

De Blu-ray van Universal Pictures presenteert de film in 1080p Full HD met een aspect ratio van 2.40:1. Het is geen referentiekwaliteit, maar wel een kwalitatief goed plaatje. De Engelstalige soundtrack is beschikbaar in DTS-HD Master Audio 5.1 en levert een eveneens prima prestatie. Het is geen film met spectaculaire geluidseffecten, maar de zeer belangrijke dialogen komen goed tot hun recht en er valt een warme muzikale klank waar te nemen. Last but not least is er een interessante 45 minuten durende ‘making of’ aanwezig (Inside Jobs) en een tweetal audiocommentaar tracks.

Niels van Eijkelenburg, 29 juni 2016