Recensie: The Assassin | Blu-ray

Recensie: The Assassin | Blu-ray

The Assassin neemt ons mee naar het China van de 9e eeuw. Nie Yinniang wordt op 10-jarige leeftijd ontvoerd door een Taoïstische non. De jaren die volgen staan in het teken van een zware opleiding tot meedogenloze moordenares. Ze krijgt van haar meesteres diverse missies om harteloze en corrupte bestuurders om te leggen. Maar wanneer een opdracht niet volbracht wordt door haar emotionele zwakheid, wordt Nie Yinniang teruggestuurd naar haar geboorteregio. Aldaar krijgt ze het enorm moeilijke bevel om een oude geliefde om te brengen, terwijl ze voor het eerst sinds lange tijd wordt geconfronteerd met haar verleden en familie.

Recensie: The Assassin | Blu-ray

The Assassin is een film van de hand van de Taiwanese Hou Hsiao-Hsien. Zijn fans en liefhebbers van het genre roemden deze productie in groten getale, toen deze in 2015 na lang wachten dan eindelijk verscheen. Diverse awards volgden, waaronder ‘Beste Regisseur’ tijdens het filmfestival van Cannes. Bij het starten van de Blu-ray schijf waren mijn verwachtingen dan ook hoog gespannen. Maar om heel eerlijk te zijn viel The Assassin mij toch iets tegen. Begrijp me niet verkeerd, want het is absoluut een goede film, die vooral qua visuele aankleding en filmwijze opvalt. Er is heel veel aandacht voor alledaagse tafereeltjes en omgevingen, overpeinzingen en persoonlijke situaties. Enerzijds creëert dat het gevoel van er echt bij te zijn als kijker, maar anderzijds voelde ik toch weinig verbintenis met de personages en tikten de 100 minuten erg langzaam weg. Verwacht overigens ook zeker geen actiefilm – zoals de hoes misschien doet vermoeden – maar een typisch Aziatisch drama met de nodige complexiteit voor ons Westerlingen. Kortom, alleen een interessante titel voor de geduldige en gevorderde Asian Cinema liefhebbers. 7/10

De Blu-ray van Lumière presenteert de film in een 1080p Full HD plaatje. Verwacht echter geen hedendaagse topkwaliteit, want deze film heeft is gewoonweg anders dan anders gemaakt. Zo koos Hou Hsiao-Hsien blijkbaar voor een (om en nabij) 4:3 verhouding en begint de film in zwart-wit. Het overgrote deel is in kleur, maar nogal wisselend van kwaliteit. Veel passages zijn opgenomen onder (bewust) slechte lichtomstandigheden, waardoor sfeer ontstaat, maar waardoor ook details verloren gaan. De soundtrack is beschikbaar in DTS-HD Master Audio 5.1, maar daar merk je vrij weinig van. De dialogen (Mandarijn) zijn goed verstaanbaar en klinken helder, maar verder is er amper muziek, zijn er weinig surround effecten, en zijn het vooral subtiele omgevingsgeluiden en stiltes die de sfeer bepalen. Tot slot bevat de schijf een eenvoudig statisch menu en zijn er enkel een trailer van The Assassin en 3 trailers van andere uitgaven als bonusmateriaal opgenomen. Jammer, want een film als deze vraagt om ten minste een ‘making of’.

Niels van Eijkelenburg, 29 oktober 2016