Recensie: The Hunger Games – Mockingjay Part 2 | Blu-ray 3D, Blu-ray, DVD

Omringd door haar beste vrienden en het verzet uit District 13 – onder leiding van Alma Coin – maakt Katniss Everdeen zich klaar voor haar confrontatie met President Snow. Ze is vastberaden hem te gaan vermoorden in zijn Capitool, na alles wat hij haarzelf, haar familie, haar vrienden en heel Panem heeft aangedaan. Ze is bereid haar leven op het spel te zetten, maar Snow heeft een vergelijkbaar plan. Hij zet alles op alles om Katniss voor eens en altijd uit de weg te ruimen. Ondertussen wordt het speelveld er niet makkelijker op en komt Katniss voor bijzonder moeilijke situaties en beslissingen te staan.

In deze vierde “Hunger Games” film komt het verhaal tot een spannende ontknoping. Maar voor het zover is, maakt Katniss nog het nodige mee, en zijn er nog voldoende verassende elementen en wendingen. Zodoende is dit een waardig deel in reeks en zijn de 137 minuten zeker geen verloren tijd, hoewel het allicht iets bondiger had gekund. Mooi hierbij is dat we Katniss echt groei zien doormaken, waarbij ze steeds autonomer en vastberadener wordt. Ook het slot is prachtig, waarbij op realistische wijze veel aandacht is voor Katniss’ persoonlijke en tragische kant van het verhaal. Tot slot wordt er – net als in voorgaande delen – goed geacteerd en alles ziet er weer tot in de kleinste details goed verzorgd uit. Noot: Alleen kijken als je de eerste drie films ook hebt gezien. 9/10

De uitgave die ik van Belga Films voor deze recensie ontving bevat zowel de Blu-ray 3D, een reguliere 2D Blu-ray, als een DVD. Overigens is er ook nog een vierde disc bijgevoegd; een Blu-ray boordevol goed verzorgd bonusmateriaal. Kortom, een zeer complete set. De extra’s bestaan uit ondermeer audiocommentaar van de regisseur en producent, (3D) trailers, en vele items met informatie over de totstandkoming van aspecten als visual design, productielocaties, stunts, special effects, kostuums en make-up. Ik heb de beide Blu-ray versies van de film bekeken en kan niet anders zeggen dan dat het 1080p Full HD beeld en Dolby Atmos geluid van zeer hoogwaardige kwaliteit zijn. Desalniettemin een drietal kanttekeningen. Ten eerste zijn de donkere beeld wel erg donker, waardoor we iets detail missen. Ten tweede is de 2D versie in de originele 2.40:1 verhouding uitgevoerd, terwijl de 3D versie is aangepast naar 1.78:1. En tenslotte heb ik indrukwekkendere 3D presentaties gezien. Maar goed, over het geheel genomen is dit een prachtig product en een bijna ultieme afsluiting van de serie.

Niels van Eijkelenburg, 7 april 2016