Recensie: The Huntsman – Winter’s War | DVD

Recensie: The Huntsman - Winter's War | DVD

In The Huntsman: Winter’s War zien we hoe de Boze Koningin Ravenna (Charlize Theron) haar zusje Freya (Emily Blunt) op een slinkse wijze alles afneemt wat haar lief is. Freya’s hart vervult zich met kilte en haar ijskoude magische krachten worden geactiveerd. Ze vertrekt uit het Zuiden, om zich af te zonderen in het verre Noorden. Daar sticht ze haar eigen Koninkrijk met de hulp van gerekruteerde kinderen, haar zogenaamde leger van Huntsmen. Er is maar één regel: Liefde is een zonde. Eric (Chris Hemsworth) en Sara (Jessica Chastain) zijn haar beste jagers, maar worden ondanks de Gouden regel verliefd op elkaar en trouwen in het geheim. Hun Koningin kijkt echter stiekem mee via haar magische masker en drijft hen uiteen. Eric ziet hoe Sara om het leven komt en wordt zelf verbannen. Hij overleeft en wordt op een dag gevraagd om Koningin Snow White van het Zuiden te helpen. De Boze Koningin Ravenna leeft niet meer door toedoen van Snow White, maar haar magische spiegel vormt nog altijd een probleem. Wanneer de spiegel gestolen wordt, moet Eric helpen om deze terug te vinden en te voorkomen dat Freya dit machtige middel in handen krijgt.

Na het succes van Snow White And The Huntsman moest Universal natuurlijk wel met een sequel komen. Een echt vervolg is het niet geworden, maar eerder een verhaal dat zich afspeelt in hetzelfde universum. Hierbij zijn elementen uit het Hans Christian Andersen sprookje over de Sneeuwkoningin als bron van inspiratie gebruikt. In feite start de film voor het gegeven van Snow White And The Huntsman, terwijl deze eindigt na die tijd. Tevens focust de productie op de Huntsman, ofwel Eric, en totaal niet op Snow White. Zij wordt enkel genoemd en is even kort van achteren te zien, waardoor een stand-in kon volstaan. Desondanks had ik persoonlijk vooral het gevoel dat Charlize Theron en Emily Blunt de show stalen als Ravenna en Freya, en het eigenlijk meer hun film was. Qua acteerwerk, kostuums, locaties, instrumentale muziek en special effects heb ik weinig aan te merken op The Huntsman: Winter’s War. Het oogt en klinkt allemaal gewoon weer erg goed en is daarmee een waar sprookje geworden. Het echte wow-gevoel had ik echter niet, maar dat kwam vooral door de opbouw van het verhaal met diens sprongen in tijd, enkele tegenstrijdige zaken en vreemde handelingen, alsmede hoe er met Snow White is omgesprongen. Begrijp me niet verkeerd, liefhebbers van het genre moeten de film zeker gaan zien, maar er had meer uit gehaald kunnen worden. 7/10

Beoordeling van de DVD
De DVD van Universal Pictures presenteert de film in diens originele 2.40:1 verhouding en vanzelfsprekend in SD (Standaard Definition). Voor wat SD ons kan bieden, is de kwaliteit van deze DVD absoluut goed. Maar in dit tijdperk waar Full HD langzaam plaatsmaakt voor Ultra HD (4K), is de mate van detail en scherpte van SD eigenlijk niet meer acceptabel op onze grootbeeld LCD en (O)LED TV’s. Op een kleiner formaat scherm is het desondanks prima. De soundtrack in het Engels is een warme en dynamische Dolby Digital 5.1 presentatie met veel richting en spreiding. De actie en effecten komen hierbij goed tot diens recht, maar ook voor omgevingsgeluiden en muziek wordt goed gebruik gemaakt van de surround sound opstelling. De DVD die ik heb ontvangen van Universal bevat de reguliere Theatraal Edition van de film en een circa 6 minuten langer durende variant, de Extended Edition. Daarnaast zijn er 4 deleted scenes beschikbaar, zo’n 10 minuten aan bloopers en een ‘making of’ die uit 2 onderdelen bestaat van elk circa 6 minuten. Een leuke toevoeging, hoewel de Blu-ray meer bonusmateriaal bevat, naast een betere (HD) beeld- en geluidskwaliteit.

Niels van Eijkelenburg, 17 augustus 2016