Recensie: The Jungle Book | Blu-ray

Recensie: The Jungle Book | Blu-ray

The Jungle Book vertelt het bijzondere verhaal van Mowgli (Neel Sethi). Hij groeide op in de jungle bij een roedel wolven, onder toeziend oog van panter Bagheera (stem van Ben Kingsley). Wanneer er droogte ontstaat komen alle dieren bijeen bij het laatste beetje water. De junglewet schrijft voor dat ze elkaar niet zullen aanvallen, totdat de regen het tekort verhelpt. Als de gevreesde tijger Shere Khan (stem van Idris Elba) arriveert bij de poel, doen alle dieren een stapje terug. Hij heeft een zichtbaar pijnlijk verleden met de mensheid en ontdekt de aanwezigheid van Mowgli direct. Hij eist het mensenkind op en wil niets liever dan hem elimineren, zodra het water terugkeert. Mowgli besluit daarop de wolven te verlaten, om de roedel niet in gevaar te brengen. Samen met Bagheera gaat hij op pad, opzoek naar een nieuw thuis. Makkelijk wordt het niet, maar gelukkig komt beer Baloo (stem van Bill Murray) hen te hulp.

Recensie: The Jungle Book | Blu-ray

Disney’s The Jungle Book is een nieuwe live-action verfilming van het klassieke verhaal dat Disney in 1967 groot maakte met haar animatiefilm. Jon Favreau (Iron Man) regisseerde dit levensechte 3D-spektakel, terwijl de film grotendeels toch echt uit computer gegenereerde (CG) dieren en omgevingen bestaat. Ik moest persoonlijk even wennen aan de sprekende dieren. In de animatiefilm was dat natuurlijk ook al het geval, maar nu ogen deze zo echt, dat het plotseling even vreemd is. Eigenlijk een heel groot compliment voor de makers van de visuals. De stemmen werden ondermeer ingesproken door Idris Elba (Shere Khan), Ben Kingsley (Bagheera), Bill Murray (Baloo), Scarlett Johannsson (Kaa) en Christopher Walken (Koning Louie). Stuk voor stuk professionals die duidelijk hun ziel en zaligheid in de karakters hebben gelegd. En dan hebben we nog nieuwkomer Neel Sethi. Een jongeman die de rol van Mowgli prachtig speelt en zo uit de animatiefilm lijkt te zijn geplukt. Voor mij persoonlijk is het muzikale aspect van een film van onschatbare waarde. En ook op dat vlak scoort The Jungle Book hoog. Imponerende instrumentale muziek brengt het verhaal met veel extra emotie tot leven, waarbij het vrolijke liedje The Bare Necessities bijvoorbeeld zowel instrumentaal als met zang krachtig terugkomt. En ook het bekende I Wanne Be Like You is van de partij. Al met al is deze variant op de Disney-animatiefilm zeer geslaagd; een audiovisueel snoepje met een pakkend verhaal en heel veel nostalgie. Zeker gaan zien! 9/10

Recensie: The Jungle Book | Blu-ray

Deze Blu-ray presenteert de film in een prachtig 1.85:1 en 1080p Full HD beeld. Het geheel is zeer scherp, bevat veel detail, kent een goed contrast, en wordt gecompleteerd door diepe zwart levels en heldere kleuren. Hierbij zijn geen vuil, ruis of trillingen aan de orde. De originele Engelstalige soundtrack is een DTS-HD Master Audio 7.1 uitvoering en ook hier worden we getrakteerd op hoogwaardige kwaliteit. Die kwaliteit wordt gekenmerkt door een warme klank, veel detail, en een goede mate van richting en spreiding. Een Nederlandse track is overigens niet aanwezig, maar ondertitels zijn er vanzelfsprekend wel. Voor de liefhebber is er het nodige bonusmateriaal toegevoegd aan de schijf. Er zijn trailers van andere uitgaven, een ruim een half uur durende video over het maken van de film, een special over Mowgli, een item over de song “I Wanne Be Like You” en audiocommentaar (tijdens de film) van regisseur Jon Favreau. Kortom, niet alleen een heerlijke film, maar ook een prachtig uitgevoerde en met interessante achtergronden verrijkte Blu-ray uitgave!

Niels van Eijkelenburg, 5 oktober 2016