Recensie: Vaiana (Moana) | Bioscoop

Recensie: Vaiana (Moana) | Bioscoop

Viana is een tienermeisje dat op een paradijselijk Polynesisch eiland woont. Haar vader is de dorpschief en stoomt haar klaar om een goede leidster van het eiland te worden. Maar Vaiana voelt zich haar leven lang al aangetrokken tot de oceaan. Het liefst zou ze op een boot stappen, om de wereld voorbij het rif te ontdekken. En dat is nou juist hetgeen dat haar vader angstvallig aan iedereen verbied. Wanneer het noodlot toeslaat neemt Vaiana – met een beetje hulp van haar wijze oma – een moedig besluit. Ze kiest het ruime sop om halfgod Maui te vinden, die de vloek zou moeten verbreken die het eilandleven bedreigd. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Een groots avontuur vangt aan, dat haar leven – en dat van vele anderen – voor altijd zal veranderen.

Recensie: Vaiana (Moana) | Bioscoop

Wow! Dat is het gevoel waarmee ik de aftiteling van Vaiana (origineel: Moana) in ging. Disney’s 56e animatiefilm is een heerlijk avontuur vol emotie, humor en een prachtig verhaal over een dapper meisje dat haar identiteit ontdekt. Vaiana is zeker geen doorsnee prinses in lange jurk, maar een geëmancipeerde doorzetter. Ook halfgod Maui is een bijzonder figuur. Deze maori-achtige verschijning heeft een lichaam boordevol ‘levende tatoeages’ waar hij graag mee in gesprek is. Dat levert de nodige humor op, evenals zijn zelfbeeld dat niet geheel spoort met hoe de buitenwereld tegen hem aankijkt. Het verhaal speelt zich af tegen een achtergrond van tropische eilanden, weids water, en een met rijke tradities gevulde cultuur. Om een realistisch plaatje neer te zetten heeft Disney met zowel culturele kenners als met een fantastisch animatieteam gewerkt. Het geheel ziet er dan ook zeer gelikt uit en wordt versterkt door meeslepende instrumentale muziek en prachtige liedjes. Die liedjes hangen een beetje tussen popmuziek en moderne musical in. Gelukkig zijn er voor de Nederlandse versie van Vaiana dan ook stemacteurs gekozen met een professionele zangachtergrond. Denk aan jong talent Vajèn van den Bosch (Vaiana), musicalster René van Kooten (Maui), en de Surinaams-Nederlandse zanger Kenny B (krab Tamatoa). En hoewel het avontuur soms ineens een beetje makkelijk verloopt, mag dat de pret absoluut niet drukken. We kijken immers naar een stukje magie zoals alleen Disney dat kan brengen. 9/10

Niels van Eijkelenburg, 15 december 2016