Recensie: Walt Before Mickey | Netflix (VOD)

Recensie: Walt Before Mickey | VOD (Netflix)

Walt Before Mickey vertelt ons over het leven van Walt Disney in de periode van 1919 tot 1928. Voor zijn enorme succes met Mickey Mouse, worstelde hij zich door een turbulente tijd. Walt leidde in de loop der tijd verschillende studio’s, maar ontkwam er niet aan om meermaals zijn zaak op te moeten doeken of zijn creaties aan andere studio’s te verkopen. Het waren 10 ronduit moeilijke jaren, waarin hij niet begrepen werd door zijn vader en keihard werkte aan zijn ogenschijnlijk onhaalbare droom. Anderzijds kreeg hij support van zijn broer Roy als business partner, zagen diverse animatoren zijn enorme potentieel, en ontmoette hij zijn grote liefde Lily in deze periode. Doorzettingsvermogen en genialiteit leverden uiteindelijk de meest succesvolle muis aller tijden op. En dat was pas het begin van Walt’s imperium.

Deze biografische film over Walt Disney is gebaseerd op het gelijknamige boek van Timothy Susanin. Inhoudelijk een interessant verhaal over een man wiens bedrijf inmiddels tot de grootsten ter wereld behoort. Maar het is ook een regelmatig bekritiseerd verhaal. Waarom? Omdat er geen slecht woord over Walt wordt gerept en de film door Disney ‘approved’ is. Dat wil niet zeggen dat de gebeurtenissen niet kloppen, maar het het is de vraag of dit wel het volledige plaatje laat zien. Budgetair gezien was Walt Before Mickey geen vetpot, dus verwacht ook geen spektakel of cinematografische hoogstandjes. Het is echt een kleine speelfilm, waar de acteurs en actrices voor mij de helden zijn. Al met al heb ik met genoegen naar deze film zitten kijken vanuit mijn persoonlijke interesse in Walt Disney. Is die interesse er niet of kan je niet omgaan met de waarschijnlijk ietwat eenzijdige blik op zijn leven, dan is deze titel niet interessant. 7/10

Beoordeling van de Netflix (VOD) presentatie
Op het moment van schrijven is Walt Before Mickey in Nederland te bekijken via de Video on Demand dienst van Netflix. Kwalitatief is de 1080p Full HD presentatie prima, maar niet van de bovenste plank. Het karakter van de film is vrij donker en bevat weinig kleur. Dat geeft enerzijds een ‘authentiek’ gevoel, maar anderzijds lijkt er ook enig detail verloren te gaan. De soundtrack is qua invulling vrij eenvoudig en voelt niet als een productie uit 2015, maar is toereikend voor het soort film en het tijdsbeeld waarin het verhaal zich afspeelt.

Niels van Eijkelenburg, 12 november 2016