# Photo Gallery: Behind the Scenes
# Comic Book Gallery

Conan the Destroyer (1984) [SE]

Met Arnold Schwarzenegger, Grace Jones, Wilt Chamberlain, Mako, Tracey Walter, Olivia d'Abo

Van Richard Fleischer

Actie, Fantasie, Avontuur / 97 minuten

In navolging op "Conan the Barbarian" kruipt Arnold Schwarzenegger in "Conan the Destroyer" opnieuw in de huid van de gespierde Conan die de strijd aangaat met duivelse machten en bovennatuurlijke wezens. Na een gevaarlijke deal te hebben gesloten met koningin Tamaris (Sarah Douglas), gaan Conan en zijn maatje (Tracey Walter) op pad met een heuse prinses (Olivia d'Abo) en haar persoonlijke lijfwacht (Wilt Chamberlain). Het doel van hun tocht is een kristal te vinden waarmee ze een speciale hoorn kunnen verkrijgen. Deze hoorn kan op zijn beurt weer een duistere God tot leven brengen en dat is precies wat Tamaris wil. Gedurende de zware, maar bijzonder avontuurlijke tocht sluiten er nog verscheidene personen bij het gezelschap aan, namelijk de tovenaar Akiro (Mako) en krijgster Zula (Grace Jones). Naarmate ze echter dichter bij hun doel komen, blijkt dat Conan bedrogen is door de koningin en dat zij haar belofte niet gaat nakomen. Het doel van hun missie veranderd daarmee drastisch!

Om maar met de deur in huis te vallen, wie een liefhebber van magie en avontuur is zal "Conan the Destroyer" zeker kunnen waarderen! Conan's tocht is namelijk boeiend, maar bovendien erg mooi gemaakt, zeker voor een titel uit 1984. De locaties zijn goed gekozen en het geheel is prachtig aangekleed. Een zeer belangrijke factor hierbij, is de instrumentale begeleiding die deze mythologie extra kracht bijzet. Verder bevat de film niet al te veel dialoog, maar de beelden en muziek spreken eigenlijk al voor zich en dragen deze film in feite. Leuk is dat er zo nu en dan nog wat humor in de film verwerkt is, wat de serieuze activiteiten van Conan en zijn gezelschap net even iets aangenamer maakt om te volgen. Het acteerwerk is tot slot van een goede kwaliteit, hoewel er ook zeker geen meesterlijke prestaties zijn neergezet.

Deze door MGM Home Entertainment (distributie: Fox) uitgegeven DVD is anamorfisch breedbeeld uitgevoerd op een schaal van 2.35:1. Het beeld is scherp, maar ook zeker niet haarscherp en met wat softere stukken er tussen. Het geheel is mooi kleurrijk, waarbij de kleuren helder, vol en vrij fel overkomen. Er is een solide zwartniveau aanwezig, een goed contrast en een eveneens goed schaduwdetail. Zo nu en dan valt er enige filmgrain te constateren, hoewel er verder geen digitale compressiefouten zijn gemaakt en er slechts een enkel vuiltje constateerbaar is. Tot slot ziet het geheel er enigszins achterhaald uit, maar voor een bijna 20 jaar oude titel toch zeker goed.

De Engelstalige soundtrack is een nieuwe Dolby Digital 5.1 mix die redelijk warm en dynamisch klinkt met beperkte richting. De dialogen zijn goed te verstaan en de muziek komt goed tot z'n recht. Het geluid concentreert zich duidelijk op de center- en frontspeakers, hoewel de surroundkanalen zeker niet onbenut blijven. Deze worden veelal subtiel ingezet voor achtergrondgeluiden en in iets duidelijkere mate voor de spreiding van de prachtige instrumentale filmmuziek. Het LFE-kanaal voor de lage tonen staat de muziek en de muzikale effecten redelijk goed bij. Gezien de leeftijd van de film zeker een acceptabele soundtrack, maar in vergelijking tot moderne produkties toch wel erg achterhaald.

De menu's van deze DVD zijn 16:9 animaties die voorzien zijn van muziek in PCM stereo. Deze disc is als Special Edition uitgegeven, dat op een leuke collectie extra opties neerkomt. Het zijn er in dit geval niet overdreven veel geworden, maar wel een aantal interessante en kwalitatief redelijk goede. Onderstaand worden de extra's kort toegelicht.

Audio Commentary with Cast Members Olivia d'Abo and Tracey Walter
Olivia d'Abo en Tracey Walter vertellen gedurende de film over hun ervaringen bij het maken van "Conan the Destroyer". Engels gesproken en helaas zonder ondertiteling.