Engels Dolby Digital 2.0

Geen

Young Jackie Chan Collection, The (1973/1986)

Met Jackie Chan, Wang Qing, Chen Yeun Long, Charlie Chin, Man Tai Lee, Brigitte Lin, Yu Wang, Din Hing Lee, Tony Leung

Van Zhu Wu, Hdeng Tsu, Yin-Ping Chu

Actie, Martial Arts / 323 minuten

Jackie Chan, de in de Hong Kong Cinema groot geworden actiester die inmiddels wereldwijd bekendheid geniet, heeft eigenlijk geen verdere introductie meer nodig. De koning van de veelal komische kung fu-film is al sinds de jaren zeventig in de filmwereld actief. In Azi maakte hij tientallen films die het bij het publiek goed deden. Dutch FilmWorks brengt nu vier van zijn oude titels uit, afkomstig uit de jaren zeventig en tachtig, in n DVD box onder de naam "The Young Jackie Chan Collection". In feite zijn dit zeer matige films waarin we hem soms maar heel weinig zien. Inhoudelijk hebben de produkties niets te bieden en ook de acteerprestaties vallen tegen. Wel is het leuk dat meerdere inmiddels grote sterren uit de Hong Kong Cinema in deze titels verschijnen. Zo zien we Brigitte Lin en Tony Leung voorbij komen. Al met al enkel een interessante DVD collectie voor de diehard fans van Jackie Chan.

Onderstaand van iedere titel de synopsis, afkomstig van de hoes.

Eagle Shadow Fist (1973)
Weergaloze stunts en spectaculaire acrobatiek in dit spetterende kung fu-avontuur. Jackie Chan speelt de leider van een team geheim agenten. Tijdens hun zoektocht naar een geheim document krijgt hij het onder meer aan de stok met dodelijke ninja's en een groep extreem gevaarlijke dames. Zal hij slagen in zijn missie of zitten er vuile verraders in zijn eigen team?

Young Tiger (1974)
China tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het land is bezet door de Japanners. Een Chinese theatergroep voert toneelstukjes op waarin de bezetting wordt veroordeeld. Wanneer de Japanse bezetters het toneelstuk te zien krijgen, richten zij een bloedbad aan. En van de toneelspelers (Jackie Chan) besluit terug te vechten...

Fantasy Mission Force (1984)
De Chinese geheim agent Captain Don Wen (gespeeld door cult held Jimmy Wan Yu uit "The One Armed Swordsman") wordt gevraagd een commandoteam samen te stellen om een aantal ontvoerde generaals uit vijandige handen te redden. Hij wordt geholpen door Sammy (Jackie Chan), die een onverwachte bijdrage levert aan de reddingsoperatie. Fantasy Mission Force is een krankzinnige mix van kungfu en absurde grappen. Naast Jackie Chan en Jimmy Wan Yu is ook Brigitte Lin uit de cultklassieker "The Bride with White Hair" van de partij!

Fire Dragon (1986)
Een taxichauffeur (Jackie Chan) wordt achtervolgd door twee drugdealers. Aanvankelijk heeft hij geen idee waarom, maar later komt hij erachter dat een passagier een tas in zijn auto heeft laten staan. De gangsters willen weten wat er in die tas zit. En daarbij gaan ze over lijken! Samen met een vrouwelijke rechercheur besluit de taxichauffeur dat aanval de beste verdediging is...

De vier DVD's van Dutch FilmWorks zijn allen uitgevoerd in 1.33:1 (4:3). Helaas, aangezien de orinele verhoudingen van deze films breedbeeld waren. Zo zijn volgens de Internet Movie DataBase zijn "Eagle Shadow Fist" en "Fantasy Mission Force" destijds bijvoorbeeld 2.35:1 uitgegeven. Voor dit gebrek wordt in de beoordeling een halve strafster berekent. Maar er is meer niet in orde met deze transfers. Scherpte en contrast laten veel te wensen over. De kleuren ogen flets, onnatuurlijk en lopen over. Het zwartniveau laat eveneens te wensen over. Tot slot zijn er flink filmgrain, vuil en beschadigingen aanwezig, naast een aantal kleine digitale compressiefoutjes. Dit alles geeft een zeer gedateerde en onprofessionele indruk.

De soundtracks zijn allen Dolby Digital 2.0 uitvoeringen. Jammer dat ook hier de kwaliteit ronduit slecht is. Weinig tot geen dynamiek, warmte en spreiding. Tevens bevatten de tracks enige tot veel ruis. En dan nog het ergste, alle origineel Cantonnes gesproken films zijn Engels nagesynchroniseerd. Hiervoor wordt eveneens een halve strafster berekent.

De ondertitels zijn al enige element op deze DVD wel goed verzorgt. Deze zijn wit, optioneel en netjes gepositioneerd.

Straf      1.0

De discs zijn uitgerust met heel aardig vormgegeven 1.33:1 (4:3) menuschermen, voorzien van Dolby Digital 2.0 filmmuziek. Extra opties zijn op geen van de DVD's aanwezig.

Alleen, en dan ook echt alleen voor de diehard fans van Jackie Chan, heeft Dutch FilmWorks de uit vier DVD's bestaande "Young Jackie Chan Collection" uitgebracht. Zeer matige films, waarin Jackie soms maar heel kort te zien is, en kwalitatief zeer slechte DVD's zonder extra opties.

Deze recensie is geschreven door Niels van Eijkelenburg op 15-01-2005 en met dank aan Dutch FilmWorks.