Onze beoordelingswijze
imdb.com

Dark Water (2002) *import*

Met Hitomi Kuroki, Rio Kanno, Fumiyo Kohinata, Asami Mizukawa, Shigemitsu Ogi, Mirei Oguchi, Yu Tokui, Isao Yatsu

Van Hideo Nakata

Horror, Mysterie, Thriller / 102 minuten

Yoshimi Matsubara (Hitomi Kuroki) staat op het punt om van haar man te scheiden en is in onderhandeling met haar man over de opvoeding van hun dochtertje Ikuko. Om een nieuw leven te starten met haar dochtertje, verhuist ze naar een klein oud appartementje dat er op het oog van binnen prima uit ziet. Kort nadat Yoshimi en Ikuko in hun nieuwe woning zijn getrokken, worden ze geconfronteerd met vreemde en angstaanjagende verschijnselen. Het plafond begint water te lekken, ze nemen vreemde voetstappen boven hun waar en Ikuko gedraagt zich vreemd. Spoedig ontdekt Yoshimi dat er een meisje van de leeftijd van Ikuko al geruime tijd wordt vermist, die vroeger toevallig in het appartement boven dat van hun woonde. Meer en meer onverwachte mysterieuze en vooral angstaanjagende gebeurtenissen vinden plaats...

In navolging van het enorme Japanse kassucces van de horrorfilm "Ring" en diens sequel, komt regisseur Hideo Nakata met "Dark Water", een verfilming van het boek van Kji Suzuki, de Stephen King van Japan. Het spannende verhaal boordevol mysterie en angstaanjagende psychologische horror is prachtig uitgewerkt. Precies zoals we van Hideo Nakata gewend zijn! De muziek en geluidseffecten spelen een belangrijke rol in de spanning, waarbij soms ook bewust gekozen is voor stilte, met zo nu en dan flinke schrikeffecten. Daarnaast is er voor passende locaties gekozen en is het acteerwerk van een goede kwaliteit. Desalniettemin is het mysterie minder diepgaand dan in "Ring" en is de ontwikkeling van het verhaal iets beter voorspelbaar, hoewel er nog voldoende (onverwachte) wendingen aanwezig zijn. Conclusie: "Dark Water" biedt meer kwalitatieve psychologische horror voor eenieder die van "Ring" heeft genoten!

Deze uit Hong Kong afkomstige regio 3 DVD is anamorfisch breedbeeld (1.78:1) uitgevoerd en van een goede kwaliteit. Het geheel oogt voldoende scherp tot scherp, maar is nooit haarscherp. De kleuren zijn natuurlijk en aangenaam fel met een solide zwartniveau dat misschien een tikkeltje aan de lichte kant is, maar anderzijds zeker ruim voldoende van kwaliteit is. Beeldruis, vuiltjes, printbeschadigingen en compressiefouten zijn afwezig, hoewel er vrijwel continu lichte filmgrain zichtbaar is.

De twee soundtracks die op de DVD staan zijn beide in de originele Japanse taal uitgevoerd, waarvan de n DTS ES 6.1 en de ander Dolby Digital 5.1 is. De tracks produceren een warm en dynamisch geluid met voor het soort film vrij veel richting. De nadruk ligt op de frontlinie, die dan ook uit een breed geluidsbeeld met heldere goed verstaanbare dialogen bestaat. De surroundkanalen worden ingezet voor subtiele ambiance, mild agressieve tot agressieve effectgeluiden met split-surround en voor de muzikale spreiding. Hoewel de film behoorlijk stille passages bevat, vertonen de tracks geen opvallende ruis en leveren deze vooral in die scnes, ter opvoering van de spanning, zeer subtiele tot behoorlijk agressieve effectgeluiden. Heerlijk!

De menu's zijn passende statische 16:9 afbeeldingen in de Chinese en Engelse taal. Extra opties ontbreken helaas totaal.

"Dark Water" biedt meer kwalitatieve psychologische horror van de regisseur van het originele Japanse "Ring" en "Ring 2". De film is zodoende zeker een aanrader voor eenieder die van "Ring" heeft genoten, dit maal echter in een totaal andere setting en context, die er niet minder eng om is. De kwaliteit van "Ring" wordt echter niet behaald, maar een teleurstelling is "Dark Water" allerminst! Deze uit Hong Kong afkomstige regio 3 DVD heeft een goede beeldkwaliteit en een zeer goede soundtrack die zelfs DTS 6.1 ES beschikbaar is. Enige minpunt is het feit dat de disc helaas geen enkele extra optie bevat.

Deze recensie is geschreven door Niels van Eijkelenburg op 14-03-2003 en met dank aan de eigen collectie.