Japans Dolby Digital 2.0

Trailer

Audition (1999)

Met Ryo Ishibashi, Eihi Shiina, Miyuki Matsuda, Renji Ishibashi

Van Takashi Miike

Thriller, Drama, Mysterie / 115 minuten

In de Japanse produktie "Odishon", die internationaal onder de naam "Audition" is uitgebracht, volgen we Aoyama. Hij wordt zeven jaar nadat zijn vrouw overleden is uitgenodigd door een bevriende filmproducent om bij een auditie aanwezig te zijn. Hij zoekt een actrice voor een mogelijke produktie en wil zijn kameraad tevens helpen om weer eens een vrouw te ontmoeten. Al tijdens de selectie van CV's valt Aoyama's oog op de mooie balletdanseres Asami. Na de auditie is hij helemaal verkocht aan haar en neemt hij zelfs haar telefoonnummer over van de CV. Spoedig belt Aoyama haar voor een afspraak en na verscheidene ontmoetingen heeft hij haar lichaam al in volle glorie mogen bewonderen èn voelen! Toch kan hij nog steeds geen hoogte krijgen van de zwijgzame ballerina die steeds suggereert dat ze hem alles over haar leven vertelt. Voor Aoyama het weet is ze spoorloos vertrokken na een nacht in een hotel. Hij kan haar niet zomaar uit zijn gedachten zetten en gaat alle opties na om Asami weer terug te vinden. Helaas komt hij langzamerhand tot de ontdekking dat zij niet degene is voor wie ze zich uitgeeft... Zijn ergste nachtmerrie is begonnen!

De Japanse film "Audition" bracht bij de Nederlandse première een schok teweeg onder pers en publiek. Niet zo vreemd gezien het feit dat de aanvankelijk ingehouden vertelling, zich bijzonder geleidelijk ontwikkelt tot een extreme psycho-thriller. Hier dient aan toe te worden gevoegd dat de produktie absoluut niet geschikt is voor de wat gevoelige kijker. Een aantal angstaanjagende tijdsmanipulaties zijn nog niets in vergelijking tot de martelingen met acupunctuurnaalden en pianosnaren in het ontknopende half uur. Daarnaast is het verwarrende verhaal, dat uiteindelijk toch duidelijkheid schept, zeer goed geacteerd door de castleden en valt deze titel misschien nog wel het best met de betere David Cronenberg produkties te vergelijken. Een aanrader.

Deze door De Filmfreak uitgegeven DVD is geschaald op 1.85:1 en anamorfisch uitgevoerd. Het beeld is zeker scherp, maar ook weer niet haarscherp, met heldere kleuren en een solide zwartniveau. De film bevat een groot aantal donkere/schemerige passages, die gelukkig vrij detailrijk ogen en goed te volgen zijn met een redelijk schaduwdetail. Beeldruis en digitale compressiefouten heb ik niet geconstateerd, maar er is gedurende vrijwel de hele film redelijk veel filmgrain aanwezig. Deze storende grove korrels maken het beeld helaas slechter dan het in feite had kunnen zijn.

De Japanse soundtrack is een standaard Dolby Digital 2.0 uitvoering. Deze klinkt niet echt bijzonder, maar is redelijk warm en laag voor een Japanse produktie. De dialogen zijn goed te volgen, maar klinken niet altijd helemaal zuiver. De soundtrack ondersteunt het beeld in ieder geval wel goed, ondanks de slechts twee benutte kanalen.

Het 16:9 menu van deze DVD ziet er apart uit en sluit goed aan bij de film, maar is hierdoor niet echt makkelijk leesbaar geworden. Extra opties zijn op de trailer van "Audition" na helaas afwezig.

De Japanse film "Audition" is met zekerheid een hoogstandje uit de filmhuiswereld en heeft een veel te klein publiek bereikt via het grote scherm. Gelukkig is er dan nu de DVD van distributeur De Filmfreak. Liefhebbers van David Cronenberg titels en/of psycho-thrillers zullen zeker genieten van deze produktie, maar de gevoelige kijker kan deze titel maar beter in de schappen laten liggen... De disc heeft een redelijk goede beeld- en geluidskwaliteit en bevat op de trailer na geen extra opties.

Deze recensie is geschreven door Niels van Eijkelenburg op 30-12-2001 en met dank aan De Filmfreak Distributie.