Onze beoordelingswijze
imdb.com

Hackers (1995)

Met Jonny Lee Miller, Angelina Jolie, Jesse Bradford, Matthew Lillard

Van Iain Softley

Thriller / 108 minuten

"Hackers" is een film over een jongetje dat met zijn computer en telefoonlijn een record aantal computers laat crashen. Hij wordt opgespoord en door de rechter voor zijn misdaad gestraft. Tot zijn achttiende jaar mag hij geen gebruik meer maken van computers en/of telefoons. Dan maakt de film een tijdsprong naar het moment dat hij de leeftijd van achttien jaar bereikt en in een nieuwe klas terecht komt. Al snel maakt hij kennis met andere jongeren die erg geÔnteresseerd zijn in computers. Zelf kan hij ook geen moment afstand doen van zijn technische wondertje, dus dat klikt al snel. In hun vrije tijd breken ze gezamenlijk in op andere computers, totdat zijn nieuwe vrienden ontdekken wat hij jaren geleden reeds bereikt heeft. Vrijwel direct starten ze een competitie waarbij ze de verkeerde persoon hacken en al snel in ernstige problemen komen...

"Hackers" is een heerlijk spannende en vooral moderne produktie waarin een aantal jongeren de wereld aan hun voeten heeft liggen. De film heeft een lekker tempo, een heel aardige verhaallijn met een aantal verassende elementen, mooie effecten en heerlijke muziek van onder meer "The Prodigy". Het acteerwerk is niet van de hoogste plank gegrepen, maar zeker in orde. Geen topper, maar wel een prima film die vooral jongeren erg aanspreken.

Kwalitatief gezien is deze DVD uitgave van MGM Home Entertainment ook een topper te noemen. Het beeld is prachtig kleurrijk en haarscherp, waarbij de passages in het donker ook zeer goed zijn te volgen. Het zwart is ook echt diepzwart, waardoor de mooie heldere kleuren goed afsteken van de achtergrond. Beeldruis en digitale compressiefouten heb ik niet ontdekt, enkel enige incidentele lichte grain.

De Engelse Dolby Digital 5.1 soundtrack is van een hoogwaardig niveau. Alle kanalen worden vrijwel continu gebruikt en zorgen voor mooie ruimtelijke effecten. De dialogen zijn vrijwel altijd prima te verstaan en het is vooral de muziek die erg mooi wordt verdeeld over de beschikbare kanalen. De surrounds leveren daarnaast een prima ambiance en de subwoofer bromt gecontroleerd mee in de muziek en actie.

De menu's zijn mooie 16:9 animaties en bieden de mogelijkheid om de originele bioscooptrailer te bekijken. Tot slot is er bij de disc een boekje gevoegd met beknopte informatie over de produktie en een trivia game.

"Hackers" is een flitsende titel met een goede hoeveelheid spanning, opzwepende muziek en een leuke verhaallijn. Geen topper, maar wel een prima film die vooral jongeren zal aanspreken. De DVD ziet er prachtig uit en klinkt lekker ruimtelijk. Jammer dat MGM faalt op het gebied van extra opties, aangezien de disc enkel een bioscooptrailer bevat en er een boekje wordt bijgevoegd. Wanneer de extra's even buiten beschouwing worden gelaten, mag er worden geconcludeerd dat dit een kwalitatieve release is.

Deze recensie is geschreven door Niels van Eijkelenburg op 19-04-2001 en met dank aan de eigen collectie.