Japans Dolby Digital 2.0

Trailers

Cure (1997)

Met Kji Yakusho, Masato Hagiwara, Tsuyoshi Ujiki, Anna Nakagawa, Yoriko Douguchi, Yukijiro Hotaru, Denden

Van Kiyoshi Kurosawa

Misdaad, Thriller, Mysterie / 112 minuten

Rechercheur Takabe wordt geconfronteerd met een reeks bizarre moorden. Bij elk slachtoffer is er een groot kruis in het lichaam gekerfd. Bovendien worden de daders steeds in de buurt van de slachtoffers gevonden. Meestal zijn het familieleden die zich niets meer van de gebeurtenissen kunnen herinneren. Samen met een psychiater zoekt Takabe naar mogelijke aanknopingspunten. Op een dag wordt in de nabijheid van een nieuw slachtoffer een zwerver aangehouden. Hij blijkt een oud-student te zijn die zich in hypnose heeft verdiept en op dit gebied grote gaven heeft ontwikkeld...

De Japanse regisseur Kiyoshi Kurosawa brak internationaal door met "Cure", een spannende misdaadfilm met mysterieuze bovennatuurlijke elementen. Een unieke produktie die zich als geheel met geen enkele andere titel laat vergelijken. De moordenaar wordt weliswaar gevonden, waarmee de politiezaak is opgelost, maar het mysterie rond zijn bijzondere gaven blijft bestaan. Zo ook in het slot van de film, waar de kijker met diverse vragen achterblijft, ruimte latend voor de persoonlijke interpretatie en fantasie. Een interessant verhaal, goed geacteerd, mooi gefilmd en voorzien van een versterkend geluidsspoor. Minpunten zijn enige traagheid, de redelijk lange speelduur en voor velen allicht ook de onbeantwoorde of vaag uitgewerkte bovennatuurlijke elementen. Kijk dit intelligente kunstwerkje dan ook zeker niet op een tijdstip dat u al redelijk vermoeid bent, anders wordt de film enkel moeilijker te volgen en bovendien slaapverwekkend, waardoor niet tot diens recht komt.

De Asiamania DVD van Total Film Home Entertainment is 1.85:1 anamorfisch breedbeeld uitgevoerd. De scherpte is ruim voldoende tot redelijk goed, het contrast net benden goed en de veelal geelbruine kleurentinten ogen helder. Er is continu lichte filmgrain en/of beeldruis aanwezig. De print oogt vrij schoon, maar er zijn wel een aantal kleine compressiefoutjes constateerbaar.

De soundtrack is een Japanse Dolby Digital 2.0 uitvoering. Of dit ook het originele formaat is heb ik helaas niet kunnen achterhalen. De Amerikaanse en Japanse DVD releases zijn volgende diverse bronnen op het World Wide Web eveneens stereo uitgevoerd. Deze track wordt gekenmerkt door een mooie stereospreiding, een redelijk warme heldere klank, en natuurlijke stemmen. Ruis, overslagjes of andere vormen van storing zijn niet aan de orde. Concluderend een voor het 2.0 formaat goed uitgevoerde track.

De ondertitels zijn wit, optioneel en uitgevoerd in een prettig leesbare letter. De tekst is prima verzorgd, maar of de vertaling kwalitatief ook goed is kan ik helaas niet toetsen met mijn eigen Japanse taalkennis.

De DVD heeft een geanimeerd 1.78:1 (16:9) menu met Dolby Digital 2.0 geluid op de achtergrond. Op enkele trailers na zijn er helaas geen extra opties aan deze om extra uitleg schreeuwende film toegevoegd. Een gemiste kans!

Trailers
Een trailer van de film zelf, alsmede van drie andere Asiamania releases:
# Cure (1.03 minuten)
# Pulse (1.07 minuten)
# The Uninvited (1.47 minuten)
# PTU (2.05 minuten)

Het Japanse "Cure" is een intelligent kunstwerkje. Deze produktie wordt gekenmerkt door een interessant verhaal, goed camera- en acteerwerk, maar ook door een redelijk lange speelduur, enige traagheid en bewust vaag of open gehouden elementen. Niet geschikt voor de ongeduldige of vermoeide kijker. De Asiamania DVD van Total Film Home Entertainment heeft een redelijk goede beeldkwaliteit, een voor het stereoformaat goede soundtrack, maar helaas geen waarde toevoegende extra opties. We moeten het doen met een setje trailers.

Deze recensie is geschreven door Niels van Eijkelenburg op 23-12-2004 en met dank aan Total Film Home Entertainment.