# Japans Dolby Digital 5.1

Exclusieve Trailer Gallery

Original Dark Water, The (2002)

Met Hitomi Kuroki, Rio Kanno, Fumiyo Kohinata, Asami Mizukawa, Shigemitsu Ogi, Mirei Oguchi, Yu Tokui, Isao Yatsu

Van Hideo Nakata

Horror, Mysterie, Thriller / 103 minuten

Yoshimi Matsubara (Hitomi Kuroki) staat op het punt om van haar man te scheiden en is in onderhandeling met haar man over de opvoeding van hun dochtertje Ikuko. Om een nieuw leven te starten met haar dochtertje, verhuist ze naar een klein oud appartementje dat er op het oog van binnen prima uit ziet. Kort nadat Yoshimi en Ikuko in hun nieuwe woning zijn getrokken, worden ze geconfronteerd met vreemde en angstaanjagende verschijnselen. Het plafond begint water te lekken, ze nemen vreemde voetstappen boven hun waar en Ikuko gedraagt zich vreemd. Spoedig ontdekt Yoshimi dat er een meisje van de leeftijd van Ikuko al geruime tijd wordt vermist, die vroeger toevallig in het appartement boven dat van hun woonde. Meer en meer onverwachte mysterieuze en vooral angstaanjagende gebeurtenissen vinden plaats...

In navolging van het enorme Japanse kassucces van de horrorfilm "Ring" en diens sequel, komt regisseur Hideo Nakata met "Dark Water", een verfilming van het boek van Koji Suzuki, de Stephen King van Japan. Het spannende verhaal boordevol mysterie en angstaanjagende psychologische horror is prachtig uitgewerkt. Precies zoals we van Hideo Nakata gewend zijn! De muziek en geluidseffecten spelen een belangrijke rol in de spanning, waarbij soms ook bewust gekozen is voor stilte, met zo nu en dan flinke schrikeffecten. Daarnaast is er voor passende locaties gekozen en is het acteerwerk van een goede kwaliteit. Desalniettemin is het mysterie minder diepgaand dan in "Ring" en is de ontwikkeling van het verhaal iets beter voorspelbaar, hoewel er nog voldoende (onverwachte) wendingen aanwezig zijn. Conclusie: "Dark Water" biedt meer kwalitatieve psychologische horror voor eenieder die van "Ring" heeft genoten!

Deze Nederlandse release van de DVD is anamorfisch breedbeeld (1.78:1) uitgevoerd en van een goede kwaliteit. Het geheel oogt voldoende scherp tot scherp, maar is nooit haarscherp. De kleuren zijn natuurlijk en aangenaam fel met een solide zwartniveau dat misschien een tikkeltje aan de lichte kant is, maar anderzijds zeker ruim voldoende van kwaliteit is. Beeldruis, vuiltjes, printbeschadigingen en compressiefouten zijn afwezig, hoewel er vrijwel continu lichte filmgrain zichtbaar is. Het beeld is gelijk aan de kwaliteit van de eerder door mij besproken regio 3 DVD uit Hong Kong, en is volledig gelijk aan de eerdere Nederlandse release op het Dutch FilmWorks label.

De twee soundtracks die op de DVD staan zijn beide in de originele Japanse taal uitgevoerd, waarvan de één DTS 5.1 en de ander Dolby Digital 5.1 is. De tracks produceren een warm en dynamisch geluid met voor het soort film vrij veel richting. De nadruk ligt op de frontlinie, die dan ook uit een breed geluidsbeeld met heldere goed verstaanbare dialogen bestaat. De surroundkanalen worden ingezet voor subtiele ambiance, mild agressieve tot agressieve effectgeluiden met split-surround en voor de muzikale spreiding. Hoewel de film behoorlijk stille passages bevat, vertonen de tracks geen opvallende ruis en leveren deze vooral in die scènes, ter opvoering van de spanning, zeer subtiele tot behoorlijk agressieve effectgeluiden. Heerlijk! Overigens bevat de eerder genoemde regio 3 release een DTS 6.1 ES track. Of de track op de Nederlandse DVD dat ook is heb ik niet kunnen vastellen. De 5.1 weergave klinkt kwalitatief in ieder geval gelijkwaardig. En ook hier is de soundtrack kwalitatief gelijk aan de eerdere Nederlandse release.

De witte optionele Nederlandse ondertiteling is natuurlijk het grootste voordeel ten opzicht van de regio 3 release, die Engelse en Chinese ondertitels bevat. De positionering en de letter zijn prima, hoewel ik over de kwaliteit van de vertaling geen uitspraak kan doen.

De DVD is voorzien van geanimeerde menuschermen met Dolby Digital 2.0 geluid. Aangezien dit een promotie DVD is, zijn er enkel trailers als extra optie aanwezig, maar wel heel veel!

Exclusieve Trailer Gallery
Een flinke verzameling trailers van andere House of Knowledge DVD releases van Aziatische afkomst:
# Dark Water (1.01 minuten)
# A Tale of Two Sisters (2.03 minuten)
# Ring (1.28 minuten)
# Ring 2 (0.32 minuten)
# Story of Ricky (0.54 minuten)
# Chinese Ghost Story 1 (1.54 minuten)
# Hero (1.50 minuten)
# Shaolin Soccer (0.59 minuten)
# Naked Weapon (1.46 minuten)
# The Princess Blade (2.07 minuten)
# Battle Royale (1.42 minuten)
# Ichi the Killer (1.27 minuten)
# Bullet in the Head (2.01 minuten)
# The Killer (2.10 minuten)
# The Prodigal Son (2.03 minuten)
# Fist of Fury (1.51 minuten)
# Game of Death (1.19 minuten)
# The Big Boss (1.28 minuten)
# Way of the Dragon (1.27 minuten)
# Iron Monkey (1.36 minuten)
# Once Upon a Time in China (1.44 minuten)
# Once Upon a Time in China 2 (2.07 minuten)
# Wing Chun (2.00 minuten)
# The Odd Couple (1.35 minuten)
# Heart of the Dragon (1.52 minuten)
# Warriors Two (1.55 minuten)

"Dark Water" biedt meer kwalitatieve psychologische horror van de regisseur van het originele Japanse "Ring" en "Ring 2". De film is zodoende zeker een aanrader voor eenieder die van "Ring" heeft genoten, dit maal echter in een totaal andere setting en context, die er niet minder eng om is. De kwaliteit van "Ring" wordt echter niet behaald, maar een teleurstelling is "Dark Water" allerminst! Eerder besprak ik de uit Hong Kong afkomstige regio 3 DVD van de film, walsmede een eerdere Nederlandse uitgave van Dutch FilmWorks. Beeld en geluid zijn goed van kwaliteit en zijn gelijkwaardig aan de regio 3 variant en 100% gelijk aan de eerdere Nederlandse release. Deze uitgave, onder de naam "The Original Dark Water", is als een promotie DVD uitgegeven en zodoende laag geprijsd en voorzien van 26 trailers.

Noot: Begin 2004 was deze film in Nederland via WorldWide Cinema beperkt in de Nederlandse bioscoop te zien. Tevens wordt er in Hollywood een remake van de film gemaakt, in navolging van de succesvolle remake van "Ring".

Deze recensie is geschreven door Niels van Eijkelenburg op 12-10-2005 en met dank aan House of Knowledge.