# Behind the Scenes
# Trailers

Hero (2002)

Met Chen Daoming, Jet Li, Tony Leung, Maggie Cheung, Ziyi Zhang, Zhang Ziyi, Donnie Yen

Van Yimou Zhang

Actie, Martial Arts / 99 minuten

Het oude China bestond ooit uit zeven met elkaar in strijd verwikkelde staten. Keizer Qin was de meest agressieve van allemaal. Hij wilde kosten wat het kost de macht over alle staten verwerven om zo een groot Chinees rijk te stichten.

Qin's (Chen Daoming) acties leveren veel weerstand op bij de vijandige staten, die niet opgewassen zijn tegen diens enorme legers. Er wordt zodoende een huurling gestuurd die hem om het leven moet brengen. Geen eenvoudige opgave, aangezien het paleis door duizenden soldaten wordt bewaakt. Huurmoordenaar Nameless (Jet Li) heeft echter een bijzonder goed plan. Hij schakelt Qin's drie grootste vijanden uit, zodat hij met open armen wordt verwelkomt in het paleis om nadere toelichting over zijn daden te geven. Nameless vertelt zijn verhaal, maar Qin verwerpt dat met diens eigen compleet andere interpretatie, waartoe een boeiend en allesbeslissend gesprek volgt tussen de Keizer en de moordenaar...

"Hero" behoort met een budget van 30 miljoen Amerikaanse Dollar en een cast & crew van naam, zeker van de grootste projecten uit de Hong Kong Cinema. De regie was in handen van Yimou Zhang (The Road Home, Raise the Red Lantern) en de cast bestaat uit ondermeer Jet Li (Once Upon a Time in China, Fist of Legend), Maggie Cheung (New Dragon Gate Inn, Crying Freeman: Dragon From Russia), Donnie Yen (Once Upon a Time in China 2, Iron Monkey), Ziyi Zhang (Crouching Tiger Hidden Dragon, Musa) en Tony Leung (Infernal Affairs, Cyclo). De acteerprestaties zijn professioneel en (zeer) overtuigend. Bovendien zijn allen experts in martial arts en brengen de actie in "Hero" daarmee op bijzonder hoog niveau. Maar het enorme budget is zeker niet alleen aan de cast opgegaan. De audiovisuele aankleding speelt namelijk een belangrijke rol in deze kunstzinnige actiefilm. Mooie special effects, prachtig kleurgebruik voor de verschillende verhaallijnen/interpretaties die Nameless en Qin uitwisselen, dromerige locaties, grootse legers, stijlvolle kostuums en imponerende traditionele Chinese muziek zijn daar het resultaat van. De verhaallijn is daarnaast dynamisch, interessant en verassend, waardoor de film tijdens de Oscars van 2003 niet voor niets werd genomineerd voor beste buitenlandse productie.

De 1080p Blu-ray Disc van Dutch FilmWorks is uitgevoerd in een 2.35:1 verhouding. Het beeld is scherp en heeft een goed contrast. De kleuren zijn helder en fel, echter bewust door de makers aangepast omwille van de sfeer. Naast enige beeldruis is het grote probleem van deze uitgave de hoeveelheid filmgrain. Deze varieert van acceptabele tot zeer storende mate. Naar mijn mening tasten de ruis en grain de filmbeleving ernstig aan.

De originele Mandarijnse soundtrack is beschikbaar in DTS-HD Master Audio en Dolby Digital. Beide sporen zijn zeskanaals uitvoeringen en bieden veel kwaliteit, hoewel de DTS variant de voorkeur geniet. De tracks klinken warm en dynamisch. De dialogen liggen netjes in het centerkanaal en de frontkanalen zetten een brede stereospreiding neer. Dit wordt aangevuld met een subtiele tot vrij aanwezige ambiance vanuit de surroundkanalen. Deze leveren eveneens milde tot agressieve effectgeluiden die de actie tot leven doen komen. Tot slot ondersteunt de subwoofer goed in het laag, op gecontroleerde wijze en vooral tijdens de actie.

Nederlandse ondertiteling is optioneel. De letter zijn wit, strak en goed gepositioneerd. Over de kwaliteit van de vertaling kan ik helaas geen uitspraak doen.

De disc opent direct met de film. Tijdens het bekijken van de film is een ‘pop-up menu’ beschikbaar dat ondermeer toegang verschaft tot de extra’s. Bijzonder is het menu zeker niet, maar wel functioneel.

Documentary
24.05 minuten
De gebruikelijke ‘making of’ van de film, voorzien van interviewfragmenten, film- en setbeelden. Deze documentaire is opgesplitst in vier 4hoofdstukken, elk een apart onderdeel behandelend; het achtergrondverhaal, de actie, de uitdagers en de magie.

Behind the Scenes
6.11 minuten
Dit kijkje achter de schermen is in feite een b-roll, ofwel beelden van tijdens het opnemen zonder enige toelichting.

Interviews
17.13 minuten
Korte interviewfragmenten met in total acht leden van de cast en crew; de regisseur, hoofdrolspelers, producent en componist. Vorafgaand zien we telkens over welk onderwerp wordt gesproken.

Trailers
11.51 minuten
Trailers van andere Dutch FilmWorks uitgaven. Tevens de enige ‘extra’ in High Definition. Er is keuze uit:
# Michael Clayton
# 1408
# Mr. Magorium
# The Hunting Party
# The Mist

De actiefilm "Hero" is een fantastische productie uit de Hong Kong Cinema. Met een budget van 30 miljoen Amerikaanse Dollar behoort deze tot de duurste producties aldaar, dat dan ook aan de professionele cast en de prachtige audiovisuele aankleding is af te zien en horen! De Blu-ray Disc biedt in de basis een prima beeldkwakiteit, maar wordt verpest door ruis en grain. Het geluid is daarentegen wel van hoogwaardige kwaliteit. Extra opties zijn in beperkte mate aanwezig en vormen een aardige toevoeging.

Deze recensie is geschreven door Niels van Eijkelenburg op 07-04-2008 en met dank aan Dutch FilmWorks.