# Interviews Cast & Crew
# Trailers

Banquet, The (2006)

Met Ziyi Zhang. You Ge, Daniel Wu, Xun Zhou, Jingwu Ma, Xiaoming Huang, Zhonghe Zhou, Zeng Qiusheng, Xu Xiyan

Van Xiaogang Feng

Actie, Martial Arts, Drama, Fantasie, Historie, Oorlog / 131 minuten

China 907. Het ooit zo machtige keizerrijk wankelt onder paleisrevoluties en verraad. Na de plotselinge dood van de keizer valt de verdenking op zijn jaloerse en ambitieuze broer Li, die meteen de macht grijpt. Bovendien neemt hij de vrouw van zijn vermoorde broer, keizerin Wan, als zijn bruid. De enige die hem nu nog in de weg staat, is kroonprins Wu Luan. Li stuurt een bende moordenaars op hem af, waarna Wu nog maar één optie rest: wraak!

Regisseur Xiaogang Feng liet zich inspireren door Shakespeare's "Hamlet" en maakte van "The Banquet" een bijzonder spektakel over liefde, verraad en wraak. In de hoofdrollen zien we Ziyi Zhang als keizerin, You Ge als de broer van de keizer en Daniel Wu als kroonprins. Een getalenteerde cast die in deze productie niet tot ultieme prestaties lijkt te kunnen komen. Slecht is het zeker niet, maar het lijkt hier en daar een beetje opgelezen. In combinatie met de lange speelduur en de soms vrij lange dialogen, zorgt dat voor enig gevoel van traagheid. De vertelling valt het best te plaatsen in de categorie drama, hoewel dat mooi wordt doorbroken door een actie-element in de vorm van martial arts. De Oosterse vechtkunsten zijn relatief rustig gehouden, alsmede sierlijk en kunstzinnig uitgevoerd, zodat deze goed passen bij de verhaallijn. Maar er is meer moois te zien in "The Banquet". De sets en kostuums zijn simpelweg overweldigend, doordat de makers veel aandacht hebben geschonken aan de kleinste details. Daarnaast zijn de shots goed geregisseerd en adembenemend. Gecompleteerd door impactvolle instrumentale muziek, is dit een heerlijk schouwspel voor liefhebbers van de Aziastische film.

De 1080p (24 fps) Blu-ray Disc van Dutch FilmWorks is uitgevoerd in de originele 2.35:1 beeldverhouding van de film. Het geheel is weliswaar mooi scherp, maar behaalt niet de ultieme HD-scherpte. Hierbij is een goed contrast aan de orde en een mooie mate van detail, ook in de enigszins donkere passages. De kleuren zijn vol en helder, gecompleteerd door een diep en solide zwartniveau. Beeldruis is afwezig en ik heb geen storende compressiefouten gezien. Wel zijn er kleine vuiltjes en lichte filmgrain aanwezig. Kortom, een goede beeldkwaliteit, echter geen HD-perfectie.

Op de schijf staan twee soundtrack in de originele taal. Een reguliere Dolby Digital 5.1 uitvoering en een superieure DTS-HD Master Audio variant, eveneens zeskanaals uitgevoerd. De tracks leveren beide een warme en ruimtelijke prestatie die mooi varieert van ingetogen tot behoorlijk levendig. De voor een dergelijke film belangrijke dialogen weerklinken luid en helder vanuit het centerkanaal, terwijl de prachtige muziek via alle kanalen rillingen op de rug veroorzaakt. De frontkanalen leveren een goede stereoprestatie, gecompleteerd door de surrounds die naast muziek ook een subtiele ambiance toevoegen en waar mogelijk passende - milde tot redelijk agressieve - effectgeluiden. Genieten!

Nederlandse ondertitels zijn optioneel. Deze zijn wit, strak en netjes laag geplaatst.

De disc opent met de nodige logo's en waarschuwingen, waarna de film direct start. Via een 'pop-up menu' tijdens het afspelen van de film zijn instellingen, hoofdstukselectie en extra's toegankelijk. Onderstaand volgt een impressie van het extra materiaal.

Making of
15.02 minuten
De standaard promotionele en redelijk algemene 'making of' met een kijkje achter de schermen, interviewfragmenten en filmbeelden.

Behind the Scenes
16.09 minuten
Een meer uitvoerige en diepgaande blik achter de schermen bij een aantal passages, wederom voorzien van interviewfragmenten en filmbeelden.

Story Behind the Movie
40.06 minuten
Een zeer uitgebreide video waarin we getuige zijn bij het maken van diverse passages, veelal gemonteerd op muziek en zonder echte uitleg, evenals we de openingsceremonie meemaken, voordat men de film echt ging maken.

Interviews Cast & Crew
8.15 minuten
Korte interviews met acht leden van de cast en crew, waaronder Ziyi Zhang en Daniel Wu, maar ook met de producent en regisseur.

Trailers
10.33 minuten
Een vijftal trailers van andere Dutch FilmWorks uitgaven:
# Earth
# In the Name of the King
# The Mist
# The Hunting Party
# Michael Clayton

"The Banquet" is een bijzondere Chinese filmproductie over liefde, verraad en wraak rondom de keizerlijke macht ten tijde van het jaar 907. De film is een juweeltje qua audiovisuele aankleding en biedt daarnaast prachtige martial arts. Minpuntjes zijn enige traagheid en dialogen die hier en daar opgelezen overkomen. De Blu-ray Disc van Dutch FilmWorks biedt een goed 1080p beeld en een prachtig zeskanaals DTS-HD Master Audio geluid. Daarnaast zijn er diverse extra's beschikbaar die een heel aardige toevoeging vormen.

Deze recensie is geschreven door Niels van Eijkelenburg op 16-05-2009 en met dank aan Dutch FilmWorks.