# Making of
# Trailers

Detective Dee: Mystery of the Phantom Flame (2010)

Met Tony Leung Ka Fai, Andy Lau, Chao Deng, Carina Lau, Bingbing Li, Jean-Michel Casanova

Van Tsui Hark

Actie, Martial Arts, Misdaad, Mysterie, Thriller / 123 minuten

Er vinden diverse mysterieuze moorden plaats in China. Alle slachtoffers lijken plotseling van binnenuit in vlammen op te gaan. Bovendien vinden de gebeurtenissen precies plaats in de aanloop naar de inhuldiging van China's eerste keizerin. Ze volgt haar 'plotseling' overleden man op. Dee, een bekende detective en meester in kung fu, krijgt de opdracht om het mysterie van de “Phantom Flame” op te lossen. Voor hij het weet komt hij een complot op het spoor dat groter is dan hij had kunnen indenken.

Regisseur Tsui Hark leek even in een dipje te zijn beland, maar deze uit 2010 afkomstige productie werd weer (vrij) goed ontvangen door pers en publiek. Zo werd "Detective Dee" genomineerd voor 13 Hong Kong Awards, waarvan er 6 werden binnengesleept. Awards werden toegekend voor ondermeer beste regisseur, beste film en beste visuele effecten. Nu heb ik me erg goed vermaakt, maar zoveel awards zijn mij persoonlijk net even teveel voor deze verder niet erg vernieuwende titel. Waarschijnlijk was men erg gecharmeerd van de redelijk traditionele aanpak, waardoor het nostalgische gevoel van een klassieke martial arts-film naar boven komt. We worden getrakteerd op mooi acteerwerk van niemand minder dan Andy Lau als de maffe Dee, indrukwekkende kung fu-passages onder toeziend oog van Sammo Hung, imposante locaties, en een avontuurlijke verhaallijn. Simpelweg genieten!

De Amasia Blu-ray Disc - onder distributie van Splendid Film - bevat een 1080p Full HD vertoning in de originele 2.35:1 beeldverhouding. De kwaliteit is goed tot zeer goed te noemen. Kenmerkend zijn de over het algemeen hoge mate van scherpte en detail, de natuurlijke kleuren, een mooi contrast en het diepe zwartniveau. Ik heb hier en daar wat fijne grain gezien, maar verder is het beeld vrij van onzuiverheden zoals compressiefouten, vuil en beschadigingen.

De originele Mandarijn (Chinees) gesproken soundtrack is uitgevoerd in zeskanaals DTS-HD Master Audio. De track klinkt warm en dynamisch met een mooie mate van detail. Er wordt een breed geluidsbeeld gecreeerd, waarbij de actiepassages de woonkamer op z'n kop zetten, terwijl de filmmuziek voor extra lading zorgt. De dialogen klinken natuurlijk en liggen netjes in het centerkanaal. Kortom, ook hier hebben we te maken met een meer dan goede prestatie.

De optionele Nederlandse ondertitels ogen strak. Taalkundig zijn ze echter niet altijd even netjes.

Noot: Op de verpakking staat dat de disc een Koreaans audiospoor heeft, maar dat lijkt me sterk voor een Chinese film die zich tevens in China afspeelt.

De disc opent met enkele logo's, een kijkwijzer indiactie en vervolgens twee trailers van andere uitgaven. Het hoofdmenu bevat filmbeelden en er is tevens een 'pop-up menu' beschikbaar als overlay tijdens de film. Via de menu's starten we de film of een hoofdstuk, kunnen we de ondertitels aan- of uitzetten en bonusmateriaal activeren. Nu volgt een impressie van de extra's.

Trailers
Bij het starten van de disc zien we al twee trailers, maar via het hoofdmenu zijn er nog meer beschikbaar.
# Skyline (2.24 minuten)
# Bunraku (2.25 minuten)
# IP Man Zero (1.57 minuten)
# Chow Lee Fut (2.11 minuten)
# The Man From Nowhere (1.07 minuten)
# Swordbrothers (1.55 minuten)
# War of the Wizards (1.56 minuten)
# 1911 Revolution (2.35 minuten)

Making of
16.58 minuten
De enige aan de film verbonden extra op de schijf is deze 'making of' clip. Helaas is het 'b-roll', waarbij we enkel op de set meekijken bij de opnamen van enkele passages. Geen toelichting, geen interviewfragmenten.

"Detective Dee" is een avontuurlijke film waarin detective en kung fu-meester Dee een reeks mysterieuze moorden moet zien op te lossen. De aanpak van een klassieke martial srts-film bleek een goede keuze, gecombineerd met kwalitatief acteerwerk en prachtige locaties. Niet erg vernieuwend, maar wel zeer vermakelijk. De Amasia Blu-ray Disc is uitgevoerd in een goede beeld- en geluidskwaliteit, maar laat het op het vlak van bonusmateriaal een beetje afweten. We moeten het doen met een flink aantal trailers van andere uitgaven en een 'making of' die niet verder komt dan een toelichtingloze 'b-roll'.

Deze recensie is geschreven door Niels van Eijkelenburg op 29-09-2012 en met dank aan Splendid Film.